The thesis is dedicated to the theory of the institution in Spinoza’s political philosophy. In contemporary philosophical debate, the category of institution is no longer defined with a conservative and coercive meaning. On the contrary, it is conceived as the collective, creative and conflictual activity (praxis) that produces its own political order and, at the same time, establishes the limits within which such activities and expressions of life can arise. According to Spinoza’s thinking too, politics is the composition of an affective and superior power, which transcends the immanent and immediate plane of natural life. Institutions organise social life in order to facilitate joyful relations and contain destructive ones. Therefore, this research projects the contemporary philosophical debate about institutions onto Spinoza’s philosophy, although the Dutch philosopher has been little considered within this debate. Spinoza offers conceptual resources to define the institution and its relationship with the negative, the limit, and conflict. On the other hand, the institutionalist perspective offers a fruitful key to understanding Spinozian philosophy.The contractualist framework used in the Theologico-Political Treatise implodes in its internal contradictions. The lexicon of the institution, on the other hand, reveals a point of articulation between the natural right and the political order. Institutions preserve and maintain the natural right intact and, at the same time, orient it in a certain direction. In this thesis, the categories of conatus and determinatio, and the dynamics of imitation of affects, are considered the ontological foundations of the social existence. Therefore, I take the transindividual interpretations of Spinoza’s ontology and I develop its political implications. From this ontological perspective, institutions favour the expressions of conatus and determine them. The institution is a superior power, which emerges from a collective composition of powers (multitude). It generates an effect of self-transcendence and authority and can thus affirm the collective power and defend it from enemy forces. According to my interpretation, then, the institution articulates and composes the power of the multitude, giving it an order and a model. The multitude is powerless without institutions and, on the other hand, the power of institutions is determined, from within or without, by the power of the multitude itself.
La tesi è dedicata alla teoria dell’istituzione nella filosofia politica di Spinoza. Nel dibattito filosofico contemporaneo, da prospettive eterogenee e irriducibili, la categoria di istituzione non è più definita con un’accezione conservativa e coercitiva. Al contrario, è concepita come l’attività (prassi) collettiva, creativa e conflittuale, che produce un proprio ordinamento politico e, al tempo stesso, stabilisce i limiti entro cui tali attività ed espressioni di vita possono darsi. Anche per Spinoza, la politica è la composizione di una potenza affettiva e superiore, che trascende il piano dell’immediatezza e dispone le proprie parti, in modo da facilitare relazioni gioiose e contenere quelle distruttive tra gli individui. Questa ricerca proietta, dunque, il dibattito filosofico contemporaneo sulle istituzioni sull’opera di Spinoza. Sebbene il filosofo olandese sia stato poco considerato all’interno di questo dibattito, offre risorse concettuali per definire l’istituzione e il suo rapporto con il negativo, il limite, il conflitto. Dall’altra parte, la prospettiva istituzionalista offre una chiave di lettura feconda della filosofia spinoziana.L’apparato concettuale contrattualista utilizzato nel Trattato teologico-politico implode nelle sue contraddizioni interne. Il lessico dell’istituzione, invece, rivela un punto di articolazione tra diritto naturale e ordine politico, che conserva e mantiene integro il primo e, al contempo, lo orienta e lo dispone. A partire dalle categorie ontologiche di conatus e di determinatio, e della dinamica di imitazione degli affetti, che qualificano la dimensione sociale e transindividuale dell’esistenza, l’istituzione è quel dispositivo dell’intelligenza umana, che favorisce le espressioni del conatus e le determina. L’istituzione è una potenza superiore, che emerge da una composizione collettiva (la moltitudine), genera un effetti – immaginario e, insieme, reale – di auto-trascendenza e di autorità e può così affermare la potenza collettiva e difenderla dalle forze nemiche. Al centro dell’interpretazione proposta, allora, vi è l’idea che l’istituzione articoli la potenza vitale e molteplice della moltitudine, dandole un ordine e un modello. La moltitudine è impotente senza istituzioni e, d’altra parte, il potere delle istituzioni è determinato, dall’interno o dall’esterno, dalla potenza della moltitudine stessa.
Le istituzioni della moltitudine. Diritti comuni, modelli sociali e conflitto nella filosofia politica di Spinoza / Moresco, Andrea; relatore esterno: Visentin, Stefano; Scuola Normale Superiore, ciclo 34, 15-Jan-2024.
Le istituzioni della moltitudine. Diritti comuni, modelli sociali e conflitto nella filosofia politica di Spinoza
MORESCO, Andrea
2024
Abstract
The thesis is dedicated to the theory of the institution in Spinoza’s political philosophy. In contemporary philosophical debate, the category of institution is no longer defined with a conservative and coercive meaning. On the contrary, it is conceived as the collective, creative and conflictual activity (praxis) that produces its own political order and, at the same time, establishes the limits within which such activities and expressions of life can arise. According to Spinoza’s thinking too, politics is the composition of an affective and superior power, which transcends the immanent and immediate plane of natural life. Institutions organise social life in order to facilitate joyful relations and contain destructive ones. Therefore, this research projects the contemporary philosophical debate about institutions onto Spinoza’s philosophy, although the Dutch philosopher has been little considered within this debate. Spinoza offers conceptual resources to define the institution and its relationship with the negative, the limit, and conflict. On the other hand, the institutionalist perspective offers a fruitful key to understanding Spinozian philosophy.The contractualist framework used in the Theologico-Political Treatise implodes in its internal contradictions. The lexicon of the institution, on the other hand, reveals a point of articulation between the natural right and the political order. Institutions preserve and maintain the natural right intact and, at the same time, orient it in a certain direction. In this thesis, the categories of conatus and determinatio, and the dynamics of imitation of affects, are considered the ontological foundations of the social existence. Therefore, I take the transindividual interpretations of Spinoza’s ontology and I develop its political implications. From this ontological perspective, institutions favour the expressions of conatus and determine them. The institution is a superior power, which emerges from a collective composition of powers (multitude). It generates an effect of self-transcendence and authority and can thus affirm the collective power and defend it from enemy forces. According to my interpretation, then, the institution articulates and composes the power of the multitude, giving it an order and a model. The multitude is powerless without institutions and, on the other hand, the power of institutions is determined, from within or without, by the power of the multitude itself.File | Dimensione | Formato | |
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