This dissertation provides a critical edition of the Egloghe of Giovan Battista Marino, a corpus of early bucolic texts composed during his last years in Naples before his flight to Rome (1594-1600). It includes four eclogues in blank hendecasyllables (Tirsi, Dafne, Siringa, Pan), two eclogues in freely rhymed hendecasyllables alternating with septenaries (Il Lamento, Eco) and a pastoral poem in octavas (I Sospiri d’Ergasto). The critical text was established by examining all the witnesses known to date (one manuscript and eleven printed editions, nine of which are deemed descriptae). It is accompanied by an apparatus divided into two distinct bands, the first relating to errors and substantial variants of the fundamental witnesses, the second to formal variants (graphic, phonetical and morphological variants). In the case of the poem I Sospiri d’Ergasto, a third band of apparatus accounts for the evolutionary variants attested by the later, shorter and much-reworked version of the poem included by the author in his Sampogna (1620). The text and apparatus are followed by a series of footnotes of philological commentary clarifying the editorial choices in the construction of the reading text. In the introduction, the context, the sources and the stylistic and content aspects of the Egloghe are analyzed in detail, retracing their literary background, both in vernacular poetry (in particular, the Neapolitan major 16th century poets, as Sannazaro, Rota, Tansillo, Tasso) as well as the classical tradition. The introduction also dwells on two debated questions: the dating of Marino’s bucolic texts and the identification of their possible dedicatee, shedding new light on the poet’s early Neapolitan season and his patronage relations in the Spanish viceroyalty of Naples. Following the introduction, an extensive philological note attempts to reconstruct the work’s intricate handwritten and printed transmission, proposing a stemmatic ordering of the entire tradition, based on an accomplished textual scrutinity.

Questo lavoro propone un’edizione critica delle Egloghe di Giovan Battista Marino. Si tratta di un corpus di testi bucolici giovanili, composti durante gli ultimi anni trascorsi dal poeta a Napoli prima della fuga a Roma (1594-1600), che comprende quattro egloghe in endecasillabi sciolti (Tirsi, Dafne, Siringa, Pan), due egloghe in endecasillabi e settenari liberamente rimati (Il Lamento, Eco) e un poemetto pastorale in ottave (I Sospiri d’Ergasto). Il testo critico è fondato sull’esame di tutti i testimoni finora noti (un manoscritto e undici edizioni a stampa, di cui nove si sono rivelate descriptae) ed è accompagnato da un apparato articolato in due fasce distinte, la prima relativa agli errori e alle varianti sostanziali dei testimoni fondamentali, la seconda alle varianti formali (grafiche, fonetiche e morfologiche); nel caso dei Sospiri d’Ergasto, di cui disponiamo di una redazione successiva, più breve e molto rielaborata, inclusa dall'autore nella Sampogna (1620), una terza fascia d’apparato dà conto anche delle varianti evolutive attestate dalla seconda redazione. Testo e apparato sono corredati da una serie di note a piè di pagina di commento filologico in cui trovano puntuale giustificazione le scelte editoriali che si sono operate nella costituzione del testo. Apre il lavoro un’introduzione, che analizza nel dettaglio il contesto, le fonti e gli aspetti stilistici e contenutistici delle Egloghe, riconoscendo prestiti e debiti di situazione e di lessico rispetto sia alla poesia volgare (e in particolare alla poesia napoletana del Cinquecento, che ha i suoi maggiori esponenti in Sannazaro, Rota, Tansillo, Tasso) che a quella classica, e che si sofferma sulla questione, tutt’altro che pacifica, della datazione dei testi bucolici mariniani e dell’identificazione del loro possibile dedicatario, gettando nuova luce sulla prima stagione napoletana del poeta e sui suoi rapporti clientelari nella Napoli spagnola del Vicereame. All’introduzione segue un’ampia nota al testo, che cerca di ricostruire l’intricata trasmissione manoscritta e a stampa dell’opera proponendo, sulla base di un compiuto scrutinio testuale, un ordinamento stemmatico dell’intera tradizione.

Giovan Battista Marino, Egloghe. Edizione critica / Landi, Marco; Scuola Normale Superiore, ciclo 34, 26-Jan-2024.

Giovan Battista Marino, Egloghe. Edizione critica

LANDI, Marco
2024

Abstract

This dissertation provides a critical edition of the Egloghe of Giovan Battista Marino, a corpus of early bucolic texts composed during his last years in Naples before his flight to Rome (1594-1600). It includes four eclogues in blank hendecasyllables (Tirsi, Dafne, Siringa, Pan), two eclogues in freely rhymed hendecasyllables alternating with septenaries (Il Lamento, Eco) and a pastoral poem in octavas (I Sospiri d’Ergasto). The critical text was established by examining all the witnesses known to date (one manuscript and eleven printed editions, nine of which are deemed descriptae). It is accompanied by an apparatus divided into two distinct bands, the first relating to errors and substantial variants of the fundamental witnesses, the second to formal variants (graphic, phonetical and morphological variants). In the case of the poem I Sospiri d’Ergasto, a third band of apparatus accounts for the evolutionary variants attested by the later, shorter and much-reworked version of the poem included by the author in his Sampogna (1620). The text and apparatus are followed by a series of footnotes of philological commentary clarifying the editorial choices in the construction of the reading text. In the introduction, the context, the sources and the stylistic and content aspects of the Egloghe are analyzed in detail, retracing their literary background, both in vernacular poetry (in particular, the Neapolitan major 16th century poets, as Sannazaro, Rota, Tansillo, Tasso) as well as the classical tradition. The introduction also dwells on two debated questions: the dating of Marino’s bucolic texts and the identification of their possible dedicatee, shedding new light on the poet’s early Neapolitan season and his patronage relations in the Spanish viceroyalty of Naples. Following the introduction, an extensive philological note attempts to reconstruct the work’s intricate handwritten and printed transmission, proposing a stemmatic ordering of the entire tradition, based on an accomplished textual scrutinity.
26-gen-2024
Settore L-FIL-LET/13 - Filologia della Letteratura Italiana
Letteratura e Filologia moderna, Linguistica
34
Giovan Battista Marino; Egloghe; Edizione critica; Poesia pastorale; Napoli
Scuola Normale Superiore
CARRAI, STEFANO
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