The present article aims to show that several passages of Greek tragedy make use of language present in the Getty Hexameters, especially in contexts where incantations and protection of the city are mentioned. The Getty Hexameters were written on a lead tablet at the end of the fifth century BC in Sicily (Selinus or, more likely, Himera). The article argues that the composition of the text predates the lead tablet by several decades (section 2). It focuses on similarities in structure and language that involve Soph. fr. 535 (section 4), Aeschylus' Oresteia (section 5), Sophocles' Oedipus Tyrannus (section 6) and Euripides' Hecuba (section 8). It also suggests that Plato (section 7) and late antique poetry and prose (section 9) reuse some of the linguistic elements of the incantatory tradition of the Getty Hexameters.
Il presente articolo si propone di mostrare che vari passi della tragedia greca fanno uso del linguaggio presente negli esametri Getty, soprattutto in contesti in cui si parla di incantesimi e di protezione della città. Gli esametri Getty furono scritti su una tavoletta di piombo alla fine del V secolo a.C. in Sicilia (Selinunte o, più probabilmente, Imera). L'articolo sostiene che la composizione del testo precede di diversi decenni la trascrizione a noi giunta (sezione 2). L’articolo discute le somiglianze strutturali e linguistiche che coinvolgono il fr. 535 di Sofocle (sezione 4), l’Orestea di Eschilo (sezione 5), l’Edipo Re di Sofocle (sezione 6) e l’Ecuba di Euripide (sezione 8). Suggerisce inoltre che Platone (sezione 7) e la poesia e la prosa tardoantica (sezione 9) riutilizzino alcuni degli elementi linguistici della tradizione incantatoria degli esametri Getty.
The Getty hexameters and Greek tragedy
Battezzato L.
2022
Abstract
The present article aims to show that several passages of Greek tragedy make use of language present in the Getty Hexameters, especially in contexts where incantations and protection of the city are mentioned. The Getty Hexameters were written on a lead tablet at the end of the fifth century BC in Sicily (Selinus or, more likely, Himera). The article argues that the composition of the text predates the lead tablet by several decades (section 2). It focuses on similarities in structure and language that involve Soph. fr. 535 (section 4), Aeschylus' Oresteia (section 5), Sophocles' Oedipus Tyrannus (section 6) and Euripides' Hecuba (section 8). It also suggests that Plato (section 7) and late antique poetry and prose (section 9) reuse some of the linguistic elements of the incantatory tradition of the Getty Hexameters.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Battezzato 2022 CCJ Getty Hexameters.pdf
accesso aperto
Descrizione: Pdf editoriale
Tipologia:
Published version
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
469.49 kB
Formato
Adobe PDF
|
469.49 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.