Book-burning is a form of intellectual censorship which takes hold at Rome since the Augustan age, affecting the literary works of writers and historiographers like Titus Labienus, Cremutius Cordus and later Arulenus Rusticus and Herennius Senecio. In reporting and judging such episodes of book-burning, different Latin authors tend to adopt some fixed interpretative schemes and a standardized type of language, whose origins can be traced back to a fictional declamation theme on Cicero’s death, preserved in Seneca the Elder’s collection (suas. 7: Deliberat Cicero an scripta sua comburat, promittente Antonio incolumitatem, si fecisset). The recurrence of such declamatory motifs in the same Seneca the Elder, in Seneca philosopher’s Consolatio ad Marciam and in Tacitus’ Annales and Agricola shows therefore the continuity and persistence of this tradition between rhetoric and historiography; and in particular it emerges the relevance of the possible intermediary role played by Seneca the Elder and his lost Historiae ab initio bellorum civilium.

ll rogo dei libri è una forma di censura intellettuale che si afferma a Roma a partire dall’età augustea e colpisce le opere di alcuni autori e storici come Tito Labieno, Cremuzio Cordo e più tardi Aruleno Rustico ed Erennio Senecione. Nel riferire e giudicare tali episodi di censura, gli scrittori latini tendono ad adottare alcuni schemi interpretativi e un tipo di linguaggio ricorrenti, le cui origini possono essere ricondotte a una declamazione fittizia sulla morte di Cicerone, conservata nella raccolta di Seneca il Vecchio (suas. 7: Deliberat Cicero an scripta sua comburat, promittente Antonio incolumitatem, si fecisset). La ripresa di tali motivi declamatori nello stesso Seneca il Vecchio, nella Consolatio ad Marciam di Seneca filosofo e negli Annales e l’Agricola di Tacito mostra la continuità e la persistenza di questa tradizione tra retorica e storiografia; e in particolare emerge la rilevanza della possibile mediazione di Seneca il Vecchio e delle sue perdute Historiae ab initio bellorum civilium.

Supplicium de studiis sumere : il rogo dei libri tra retorica e storiografia

Emanuele Berti
2022

Abstract

Book-burning is a form of intellectual censorship which takes hold at Rome since the Augustan age, affecting the literary works of writers and historiographers like Titus Labienus, Cremutius Cordus and later Arulenus Rusticus and Herennius Senecio. In reporting and judging such episodes of book-burning, different Latin authors tend to adopt some fixed interpretative schemes and a standardized type of language, whose origins can be traced back to a fictional declamation theme on Cicero’s death, preserved in Seneca the Elder’s collection (suas. 7: Deliberat Cicero an scripta sua comburat, promittente Antonio incolumitatem, si fecisset). The recurrence of such declamatory motifs in the same Seneca the Elder, in Seneca philosopher’s Consolatio ad Marciam and in Tacitus’ Annales and Agricola shows therefore the continuity and persistence of this tradition between rhetoric and historiography; and in particular it emerges the relevance of the possible intermediary role played by Seneca the Elder and his lost Historiae ab initio bellorum civilium.
2022
Settore L-FIL-LET/04 - Lingua e Letteratura Latina
book-burning; declamation; historiography; Cicero; Titus Labienus; Cremutius Cordus; Seneca; Tacitus
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