Building on a work by Giulio Paolini, an art action conceived by Fabio Sargentini, an installation by Renato Mambor, and a work by Jannis Kounellis – all realized between 1967 and 1970 and all referencing paintings by René Magritte exhibited in Italy – the paper analyzes the Italian processes of reactivation and resemantization of the artist’s work between the 1960s and 1970s. Interweaving critical debate, artistic production, and the artist’s Italian market, the paper clarifies how the image of Magritte as a forerunner of Pop Art aligned with bourgeois taste, typical of the 1960s, gradually gave way to a more subtle reading, focused on the analytical and metalinguistic value of his works, consistent with the international critical debate.
Prendendo spunto da un’opera di Giulio Paolini, un’azione ideata da Fabio Sargentini, un’installazione di Renato Mambor e un’opera di Jannis Kounellis tutte realizzate tra il 1967 e il 1970 e accomunate da riferimenti a opere di René Magritte esposte in Italia, l’articolo analizza i processi di riattivazione e risemantizzazione dell’opera dell’artista nell’Italia al passaggio tra gli anni Sessanta e Settanta. Intrecciando dibattito critico, produzione artistica e storia del collezionismo italiano di Magritte, il saggio chiarisce come l’immagine dell’artista come anticipatore della Pop Art allineato al gusto borghese, tipica degli anni Sessanta, abbia progressivamente lasciato spazio a una lettura più sottile, incentrata sul valore analitico e metalinguistico delle sue opere, in linea con quanto stava accadendo a livello internazionale.
«Un anonimo del XX secolo»: riattivazioni italiane di Magritte, 1967-1970
Di Domenico, Giorgio
2024
Abstract
Building on a work by Giulio Paolini, an art action conceived by Fabio Sargentini, an installation by Renato Mambor, and a work by Jannis Kounellis – all realized between 1967 and 1970 and all referencing paintings by René Magritte exhibited in Italy – the paper analyzes the Italian processes of reactivation and resemantization of the artist’s work between the 1960s and 1970s. Interweaving critical debate, artistic production, and the artist’s Italian market, the paper clarifies how the image of Magritte as a forerunner of Pop Art aligned with bourgeois taste, typical of the 1960s, gradually gave way to a more subtle reading, focused on the analytical and metalinguistic value of his works, consistent with the international critical debate.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Un anonimo del xx secolo Riattivazioni italiane di Magritte, 1967-1970.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Published version
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
294.25 kB
Formato
Adobe PDF
|
294.25 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.