The iconographic matter of the anthropomorphic support offers an interesting space for reflection and a useful instrument for the analysis of relationships between sculpture, writing and the observer, especially by considering the sculpted wiligelmic telamons that are accompanied and connoted by inscriptions, usually of short extension, whose verses seem to be directly pronounced by the figure, and addressed to the spectator. Starting from the meta-textual implications and from the clarification of the telamon’s iconography, the essay focuses on a selection of North-Italian instances from the Romanesque period drawing connections to coeval book illumination, as well as to the inscriptions that run to the base and apex of the pulpit commissioned to Giovanni Pisano for Pisa cathedral, but also to the images in Dante’s Commedia that, between Purgatory X and XI, flaunt the atrocious punishment of the superbs, forced to carry heavy boulders, as is the case of the illuminator Oderisi.
Considerando i telamoni scolpiti d’ambito wiligelmico affiancati e connotati da iscrizioni, solitamente di breve estensione, i cui versi sembrano essere direttamente pronunciati dal personaggio e rivolti allo stesso osservatore, il tema iconografico del sostegno antropomorfo offre un interessante spazio di riflessione utile all’indagine del connubio tra scultura, scrittura e fruitore. Ragionando sulle possibili implicazioni metatestuali e su come la relazione possa chiarificare l’iconografia del telamone, il presente contributo percorre alcuni degli episodi di tale itinerario guardando non solo alle iscrizioni che corrono attorno al pulpito commissionato a Giovanni Pisano per la cattedrale di Pisa, ma anche alle immagini dantesche che, tra Purgatorio X e XI, tentano di spiegare al lettore l’atroce pena dei Superbi, costretti a portare su di sé pesanti massi, com’è il caso del miniatore Oderisi.
Con dannosa fatica e le sole mani : la rappresentazione del labor tra figurazione, scrittura e sostegni antropomorfi : osservazioni su qualche caso medievale (secoli XII-XIV)
Matteoni, Ilaria
2023
Abstract
The iconographic matter of the anthropomorphic support offers an interesting space for reflection and a useful instrument for the analysis of relationships between sculpture, writing and the observer, especially by considering the sculpted wiligelmic telamons that are accompanied and connoted by inscriptions, usually of short extension, whose verses seem to be directly pronounced by the figure, and addressed to the spectator. Starting from the meta-textual implications and from the clarification of the telamon’s iconography, the essay focuses on a selection of North-Italian instances from the Romanesque period drawing connections to coeval book illumination, as well as to the inscriptions that run to the base and apex of the pulpit commissioned to Giovanni Pisano for Pisa cathedral, but also to the images in Dante’s Commedia that, between Purgatory X and XI, flaunt the atrocious punishment of the superbs, forced to carry heavy boulders, as is the case of the illuminator Oderisi.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Finxit+2.2023.1_Matteoni.pdf
Accesso chiuso
Descrizione: Con dannosa fatica e le sole mani. La rappresentazione del labor tra figurazione, scrittura e sostegni antropomorfi: osservazioni su qualche caso medievale (secoli XII-XIV)
Tipologia:
Published version
Licenza:
Tutti i diritti riservati
Dimensione
3.19 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.19 MB | Adobe PDF | Richiedi una copia |
|
Finxit+2.2023.1_Matteoni no ommagini.pdf
accesso aperto
Descrizione: file privo di immagini opere d'arte
Tipologia:
Published version
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
256.69 kB
Formato
Adobe PDF
|
256.69 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



