The present article focuses on the invention and peculiarities of the Occasio’s iconography, as transmitted in a poetic composition by the fourth-century poet Ausonius. Scholars have high- lighted the close iconographic similarities and influence from the Kairos statue made by Lysip- pus and described by Posidippus. In this contribution, on the contrary, I will investigate the iconographic ‘intertextuality’, elements of caesura, transformation of meanings from Kairos, to Tempus, to Occasio, alterations in the transmission of the (lost) Lysippan prototype during the centuries in Greece and Rome, between literature and art. A further section will be dedicated to the iconographic invention of Occasio during the Modern Age, as attested by the xylography of the epigram In Occasionem by Andrea Alciato.
Il presente contributo intende focalizzarsi sulla formazione e peculiarità dell’iconografia di Occasio, come trasmessaci dalla composizione poetica di Ausonio nel iv sec. d.C. Nonostante gli studiosi abbiano sottolineato la stretta somiglianza e dipendenza iconografica con la statua di Kairos realizzata da Lisippo e descritta da Posidippo, si cercherà qui di individuare momenti di ‘intertestualità’ iconografica, di cesura, di trasformazione dei significati nel passaggio da Kairos, a Tempus, a Occasio, di alterazione nella trasmissione del (perduto) prototipo lisippeo nel corso dei secoli, tra Grecia e Roma, tra letteratura e arte. Una sezione sarà inoltre dedicata all’invenzione iconografica in età moderna attestata dalla xilografia del componimento epigrammatico In Occasionem di Andrea Alciato.
Componendi ratio : sull'iconografia di Occasio
Adornato, Gianfranco
2016
Abstract
The present article focuses on the invention and peculiarities of the Occasio’s iconography, as transmitted in a poetic composition by the fourth-century poet Ausonius. Scholars have high- lighted the close iconographic similarities and influence from the Kairos statue made by Lysip- pus and described by Posidippus. In this contribution, on the contrary, I will investigate the iconographic ‘intertextuality’, elements of caesura, transformation of meanings from Kairos, to Tempus, to Occasio, alterations in the transmission of the (lost) Lysippan prototype during the centuries in Greece and Rome, between literature and art. A further section will be dedicated to the iconographic invention of Occasio during the Modern Age, as attested by the xylography of the epigram In Occasionem by Andrea Alciato.File | Dimensione | Formato | |
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