Il saggio analizza le strategie d’azione della Santa Sede nella definizione dell’immagine mediatica di Pio XI, prendendo in esame i documentari sul papa prodotti tra gli anni Venti e gli anni Trenta. La rinnovata auctoritas universale del pontefice, agevolata dalla risoluzione della Questione romana, imposero alla Santa Sede di porre le basi per tentare la via di una propria produzione, autonoma dal Luce e capace di ampliare gli orizzonti di riferimento. Si trattava non tanto di porsi in competizione o in alternativa all’Istituto fascista, quanto di individuare dei canoni di rappresentazione e di distribuzione in grado di reggere il confronto con i meccanismi propagandistici del regime e, soprattutto, con le strategie commerciali dei grandi newsreel internazionali. In tal senso appare emblematico il caso del documentario Jubilaeum (1935), primo film ufficiale della Santa Sede, le cui difficili vicende produttive e distributive sono analizzate dettagliatamente nella seconda parte del saggio.

The essay analyzes the activities of the Holy See in the definition of Pio XI's media image, examining the documentaries on popes produced between the Twenties and the Thirties. The renewed universal auctoritas of the pontiff, facilitated by the resolution of the Roman question, imposed on the Holy See to lay the foundations for attempting the way of its own production, autonomous by the Luce and able to widen the reference horizons. It was not so much a competition or an alternative to the Fascist Institute as to the identification of the canons of representation and distribution capable of comparing the propaganda mechanisms of the regime and, above all, with the commercial strategies of the great international newsreels. In this sense, the documentary Jubilaeum (1935), the first official film of the Holy See, whose problematic productive and distributive events is to be analyzed in detail in the second part of the essay, is emblematic.

La nuova immagine mediatica del papato tra Conciliazione, competizione e internazionalizzazione. I documentari sul pontefice tra gli anni Venti e gli anni Trenta

Gianluca della Maggiore
2017-01-01

Abstract

The essay analyzes the activities of the Holy See in the definition of Pio XI's media image, examining the documentaries on popes produced between the Twenties and the Thirties. The renewed universal auctoritas of the pontiff, facilitated by the resolution of the Roman question, imposed on the Holy See to lay the foundations for attempting the way of its own production, autonomous by the Luce and able to widen the reference horizons. It was not so much a competition or an alternative to the Fascist Institute as to the identification of the canons of representation and distribution capable of comparing the propaganda mechanisms of the regime and, above all, with the commercial strategies of the great international newsreels. In this sense, the documentary Jubilaeum (1935), the first official film of the Holy See, whose problematic productive and distributive events is to be analyzed in detail in the second part of the essay, is emblematic.
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