The ancestor of the best-known painter Federico Barocci, Ambrogio Barocci was a Lombard sculptor involved in the decoration of the Urbino Ducal Palace at the time of Federico da Montefeltro. Despite being one of the leading artistic figures in the Montefeltro court, Ambrogio was almost forgotten in the seventeenth and eighteenth century, with the only exception of a incidental quotation in Bellori’s Vite (1672). This originated a curious case of mistaken identity that involved two self-portaits of his nephew Federico Barocci from the renowned 'Galleria di ritratti d’artista' of the Uffizi Gallery.

Il presunto ritratto di Ambrogio Barocci: storia di un equivoco

Luca Baroni
2016-01-01

Abstract

The ancestor of the best-known painter Federico Barocci, Ambrogio Barocci was a Lombard sculptor involved in the decoration of the Urbino Ducal Palace at the time of Federico da Montefeltro. Despite being one of the leading artistic figures in the Montefeltro court, Ambrogio was almost forgotten in the seventeenth and eighteenth century, with the only exception of a incidental quotation in Bellori’s Vite (1672). This originated a curious case of mistaken identity that involved two self-portaits of his nephew Federico Barocci from the renowned 'Galleria di ritratti d’artista' of the Uffizi Gallery.
2016
AMBROGIO BAROCCI; URBINO; MONTEFELTRO; PALAZZO DUCALE DI URBINO; FEDERICO BAROCCI; GALLERIA DEGLI UFFIZI
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11384/85265
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact