This article investigates the cataloguing technique and the change of metre of the first chorus of Seneca’s Phaedra (lines 294-357). In particular, I examine the internal order and the purpose of the catalogues of the chorus and reconsider the reasons for the shift from lesser sapphics to anapaests at line 325. Thus, I argue that the chorus is internally structured around catalogues of opposites to signify the whole by its extremes. In this light, I explain the continuity of the love story of Hercules after the change of metre by claiming that his hybridity (“middleness”) allows the catalogic account to proceed without disruption from the divine to the animal. As a result, I view the chorus as a dischematic diptych composed of contrapositive catalogues in which the figure of Hercules functions as the fulcrum.

Questo articolo esamina nel dettaglio la tecnica di catalogazione e il cambio di metro del primo coro della Fedra di Seneca (versi 274-357). In particolare, l’ordine interno dei cataloghi di questo coro viene analizzato per metterne a luce lo scopo e la funzione. Nel corso di questa indagine, si dà spazio alla riconsiderazione delle ragioni sottese alla transizione dagli saffici minori agli anapestici al verso 325. Di conseguenza, si avanza come ipotesi che il coro sia strutturato internamente intorno a cataloghi formati di elementi opposti così da significare il tutto attraverso i suoi estremi. Sotto questa luce, si spiega più accuratamente anche la continuità del racconto sugli amori di Ercole dopo il cambio di metro, arguendo che la sua condizione ibrida (“medietà”) consenta all’elenco catalogico di procedere senza perturbazioni dalla sfera divina all’ambito animale. In conclusione, il primo coro della Fedra di Seneca viene caratterizzato come un dittico dischematico composto da cataloghi contrappositivi in cui la figura di Ercole funge da fulcro.

The Cataloguing Technique and the Change of Metre in the First Chorus of Seneca's Phaedra

Díaz Valero, José Alberto
Writing – Original Draft Preparation
2024

Abstract

This article investigates the cataloguing technique and the change of metre of the first chorus of Seneca’s Phaedra (lines 294-357). In particular, I examine the internal order and the purpose of the catalogues of the chorus and reconsider the reasons for the shift from lesser sapphics to anapaests at line 325. Thus, I argue that the chorus is internally structured around catalogues of opposites to signify the whole by its extremes. In this light, I explain the continuity of the love story of Hercules after the change of metre by claiming that his hybridity (“middleness”) allows the catalogic account to proceed without disruption from the divine to the animal. As a result, I view the chorus as a dischematic diptych composed of contrapositive catalogues in which the figure of Hercules functions as the fulcrum.
2024
Settore L-FIL-LET/04 - Lingua e Letteratura Latina
Settore LATI-01/A - Lingua e letteratura latina
Seneca's Phaedra's first chorus; cataloguing technique; change of metre; Hercules; metonymy (extremes for the whole)
   CONTACTOS INTERCULTURALES EN EL POLISISTEMA LITERARIO TARDOANTIGUO: SIGLO IV D. C.
   InterPOLITA
   Ministerio de Ciencia e Innovación, Gobierno de España
   35.695,00 EUR
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
02.MAIA_24,2 - Díaz Valero.pdf

Accesso chiuso

Tipologia: Published version
Licenza: Non pubblico
Dimensione 198.17 kB
Formato Adobe PDF
198.17 kB Adobe PDF   Richiedi una copia
Copertina_Maia_2(2024) ESTERNA.pdf

Accesso chiuso

Tipologia: Altro materiale allegato
Licenza: Non pubblico
Dimensione 191.74 kB
Formato Adobe PDF
191.74 kB Adobe PDF   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11384/151763
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
  • OpenAlex ND
social impact