This article investigates the cataloguing technique and the change of metre of the first chorus of Seneca’s Phaedra (lines 294-357). In particular, I examine the internal order and the purpose of the catalogues of the chorus and reconsider the reasons for the shift from lesser sapphics to anapaests at line 325. Thus, I argue that the chorus is internally structured around catalogues of opposites to signify the whole by its extremes. In this light, I explain the continuity of the love story of Hercules after the change of metre by claiming that his hybridity (“middleness”) allows the catalogic account to proceed without disruption from the divine to the animal. As a result, I view the chorus as a dischematic diptych composed of contrapositive catalogues in which the figure of Hercules functions as the fulcrum.
Questo articolo esamina nel dettaglio la tecnica di catalogazione e il cambio di metro del primo coro della Fedra di Seneca (versi 274-357). In particolare, l’ordine interno dei cataloghi di questo coro viene analizzato per metterne a luce lo scopo e la funzione. Nel corso di questa indagine, si dà spazio alla riconsiderazione delle ragioni sottese alla transizione dagli saffici minori agli anapestici al verso 325. Di conseguenza, si avanza come ipotesi che il coro sia strutturato internamente intorno a cataloghi formati di elementi opposti così da significare il tutto attraverso i suoi estremi. Sotto questa luce, si spiega più accuratamente anche la continuità del racconto sugli amori di Ercole dopo il cambio di metro, arguendo che la sua condizione ibrida (“medietà”) consenta all’elenco catalogico di procedere senza perturbazioni dalla sfera divina all’ambito animale. In conclusione, il primo coro della Fedra di Seneca viene caratterizzato come un dittico dischematico composto da cataloghi contrappositivi in cui la figura di Ercole funge da fulcro.
The Cataloguing Technique and the Change of Metre in the First Chorus of Seneca's Phaedra
Díaz Valero, José AlbertoWriting – Original Draft Preparation
2024
Abstract
This article investigates the cataloguing technique and the change of metre of the first chorus of Seneca’s Phaedra (lines 294-357). In particular, I examine the internal order and the purpose of the catalogues of the chorus and reconsider the reasons for the shift from lesser sapphics to anapaests at line 325. Thus, I argue that the chorus is internally structured around catalogues of opposites to signify the whole by its extremes. In this light, I explain the continuity of the love story of Hercules after the change of metre by claiming that his hybridity (“middleness”) allows the catalogic account to proceed without disruption from the divine to the animal. As a result, I view the chorus as a dischematic diptych composed of contrapositive catalogues in which the figure of Hercules functions as the fulcrum.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
02.MAIA_24,2 - Díaz Valero.pdf
Accesso chiuso
Tipologia:
Published version
Licenza:
Non pubblico
Dimensione
198.17 kB
Formato
Adobe PDF
|
198.17 kB | Adobe PDF | Richiedi una copia |
Copertina_Maia_2(2024) ESTERNA.pdf
Accesso chiuso
Tipologia:
Altro materiale allegato
Licenza:
Non pubblico
Dimensione
191.74 kB
Formato
Adobe PDF
|
191.74 kB | Adobe PDF | Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.