The images inspired by the trilogy Our Ancestors not only have grasped an essential aspect of Calvino’s work, but have often provided acute and intriguing interpretations of the three novels. The paper examines a recent visual transcoding of The Baron in the Trees, Roger Olmos’ Cosimo (2016). Re-telling the story through images only, the Spanish artist focuses on one crucial theme of the Baron, as well as the entire trilogy, namely the metamorphoses of the body. In Olmos’ volume this theme thus provides the fil rouge for narrating the adventures of Cosimo Piovasco di Rondò and the other characters. In Olmos’ pictures, their physical transformations are shown to signify the overwhelming passions that affect them, whose bodies become a mirror and an icon for the monomanias marking their existence.

Le immagini ispirate al trittico araldico dei Nostri antenati non solo hanno saputo cogliere un aspetto essenziale delle tre opere di Calvino, ma spesso ne hanno fornito interpretazioni assai acute e inattese. L’intervento intende esaminare una recente transcodificazione visiva del Barone rampante, ovvero il Cosimo di Roger Olmos (2016). Il racconto per immagini dell’artista spagnolo sa dar conto e interpretare uno dei temi chiave del Barone, come di tutta la trilogia, ovvero le metamorfosi del corpo, che nel volume di Olmos divengono il fil rouge della narrazione iconica delle avventure di Cosimo Piovasco di Rondò e dei personaggi a lui vicini. Le trasformazioni fisiche a cui vengono sottoposti i protagonisti del romanzo di Calvino danno conto delle passioni incontenibili che accomunano tutti i personaggi che ruotano intorno al Barone, i cui corpi si fanno specchio e icona di tali monomanie che segnano la loro esistenza.

Un occhio tra gli alberi. Le metamorfosi del corpo in Cosimo di Roger Olmos

Rizzarelli, Giovanna
2020

Abstract

The images inspired by the trilogy Our Ancestors not only have grasped an essential aspect of Calvino’s work, but have often provided acute and intriguing interpretations of the three novels. The paper examines a recent visual transcoding of The Baron in the Trees, Roger Olmos’ Cosimo (2016). Re-telling the story through images only, the Spanish artist focuses on one crucial theme of the Baron, as well as the entire trilogy, namely the metamorphoses of the body. In Olmos’ volume this theme thus provides the fil rouge for narrating the adventures of Cosimo Piovasco di Rondò and the other characters. In Olmos’ pictures, their physical transformations are shown to signify the overwhelming passions that affect them, whose bodies become a mirror and an icon for the monomanias marking their existence.
2020
Settore L-FIL-LET/10 - Letteratura Italiana
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
rizzarellig_calvinoOlmos_s_fin.pdf

Accesso chiuso

Tipologia: Submitted version (pre-print)
Licenza: Non pubblico
Dimensione 185.84 kB
Formato Adobe PDF
185.84 kB Adobe PDF   Richiedi una copia
015 G. Rizzarelli.pdf

accesso aperto

Tipologia: Published version
Licenza: Creative Commons
Dimensione 2.72 MB
Formato Adobe PDF
2.72 MB Adobe PDF

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11384/82846
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact