This paper focuses on the cycle of the Stories of the Passion located in the presbytery of the church of San Giovanni Fuorcivitas at Pistoia. The essay aims to discuss the authorship of the frescoes starting from a new analysis and interpretation of the stylistic aspects displayed. Since the frescoes appear to be reminiscent of Cimabue’s manner before the cycle of Assisi, it is necessary to suppose that their author received his artistic training during the ninth decade of the Duecento. This urges us to reject the idea – repeatedly proposed by scholars – that he could be identified with Lazzerino Castelli, i.e. the mysterious painter who put his ‘signature’ on the intrados of one of the apsidal windows. In fact, as documentary evidence shows, this artist, sometimes called Lazzaro, worked until the 1340s. It seems quite implausible that a cimabuesque painter such as the author of the Stories of the Passion was still active at these late dates. Moreover, a careful reading of the inscription – in which an «opus fenestarum» is mentioned – leads us to believe that Lazzerino’s ‘signature’ should not be referred to the pictorial cycle but to the making of the stained-glass windows, installed after the ‘Gothic’ enlargement of the church.

Al centro di questo contributo è il ciclo pittorico prototrecentesco, rappresentante le Storie della Passione, che si dispiega lungo la parete presbiteriale della chiesa pistoiese di San Giovanni Fuorcivitas; in particolare, il saggio è incardinato attorno alla dibattuta questione della paternità degli affreschi, riconsiderata a partire da una nuova lettura della cultura figurativa da essi espressa. Il rapporto stretto che lega i murali agli antichi precedenti del Cimabue pre-assisiate spinge ad anticipare la formazione del loro autore verso il nono decennio del Duecento, rendendo così poco praticabile l’idea – a più riprese ventilata dagli studi – che questi possa essere identificato con quel Lazzerino Castelli che appose la propria sottoscrizione nello sguancio di una delle monofore absidali; infatti, da un’analisi della documentazione primaria si ricava che tale artefice, talvolta denominato Lazzaro, fu in piena attività fino almeno agli inoltrati anni quaranta del Trecento, a cronologie che mal si addicono a un pittore di educazione cimabuesca, aggiornatosi solo secondariamente sul verbo rinnovato di Giotto. Del resto, una più accorta lettura dell’iscrizione in cui compare la ‘firma’ – ove si fa menzione di un «opus fenestarum» – induce a credere che l’attestato di autografia vada riferito non al ciclo pittorico ma all’elaborazione progettuale (e forse alla finitura cromatica) delle vetrate delle finestre realizzate in occasione dell’ampliamento ‘gotico’ della chiesa.

Per la pittura a Pistoia al principio del Trecento: una precisazione sull'autore delle Storie della Passione di San Giovanni Fuorcivitas

Raffaele, Marrone
2021

Abstract

This paper focuses on the cycle of the Stories of the Passion located in the presbytery of the church of San Giovanni Fuorcivitas at Pistoia. The essay aims to discuss the authorship of the frescoes starting from a new analysis and interpretation of the stylistic aspects displayed. Since the frescoes appear to be reminiscent of Cimabue’s manner before the cycle of Assisi, it is necessary to suppose that their author received his artistic training during the ninth decade of the Duecento. This urges us to reject the idea – repeatedly proposed by scholars – that he could be identified with Lazzerino Castelli, i.e. the mysterious painter who put his ‘signature’ on the intrados of one of the apsidal windows. In fact, as documentary evidence shows, this artist, sometimes called Lazzaro, worked until the 1340s. It seems quite implausible that a cimabuesque painter such as the author of the Stories of the Passion was still active at these late dates. Moreover, a careful reading of the inscription – in which an «opus fenestarum» is mentioned – leads us to believe that Lazzerino’s ‘signature’ should not be referred to the pictorial cycle but to the making of the stained-glass windows, installed after the ‘Gothic’ enlargement of the church.
2021
Settore L-ART/01 - Storia dell'Arte Medievale
Anonimo romanzo; Cimabue; Giotto, XIII-XIV Century Painting in Pistoia
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